ASSALAMUALAIKUM AND SALAM TAARUF FROM JEJAK NUR HAWA BLOG.....SYUKRAN JAZILAN 4 VISITING.....HOPE U CAN GET SOME KNOWLEDGE.....DON'T FORGET TO LEAVE UR FINGERPRINT HERE..... ^_^

Penjejak Berpesan

Sunday, 5 August 2012

Kau Pergi Tapi Tetap Dihati



KAU PERGI TAPI KAU TETAP DIHATI



15 april 2012

Selesai aku menunaikan solat Subuh, abah mnyuruhku untuk bersiap kerana dia akan mnghantarku ke tmpat praktikal. Perjalanan selama satu jam itu hanya ditemani coleteh dj radio. masing-masing membisu. Sesampai sahaja di rumah sewa, abah bertanya "adik,nak suruh abah tunggu ke?".  Soalan yang pelik,apa maksud abah..nak tunggu pergi mn. "abah nak masuk rehat dulu ke,marilah masuk tido dulu dalam rumah".jawab aku kerana kiraku abah kepenatan."xpealah, abah g dulu"jawab abah. setelah bsalam dgn ma dan abah. abah terus memandu pulang ke rumah tnpa lambaian, tnpa senyuman sperti biasa. Anggapanku mngkin abah penat. Tengah hari waktu lunch aku dapat col dari akak ku mngatakan ma n abah otw ke hspital naik ambulans. Hatiku xtenang, terus aku bsiap ala kadar dan mnunggu bas untuk ke hspital. Setelah sampai ke tempat emergency, aku terus masuk untuk mlihat abah, dan betul jangkaanku, wayar memenuhi badan abah. Abah dah xsedarkan diri. Masuk Isyak, abah dipindahkan ke wad ICU Teratai. Abah masih belum sedarkan diri. Pkul 2 pagi pihak hspital mmanggil waris GHAZALI B MUSTAFA. Ya ALLAH, masa 2 aku takut sgt bnda bruk trjadi. Doktor meminta kbnaran dari ma untuk buat hmodlisis.

16 April 2012

Pagi 2 abg d,abg e dan kak i smpai. setelah siap menunaikan solat subuh,kami semua masuk melihat abah, dan abah masih tidak berkata wlau sepatah, apatah lg membuka mata. doktor tlh mmberi ubat tido kpd abah krana satu wayar sbsar wayar paip air dimasukkan ke dlm mulut abah. wayar itu mngantikan penafasan. abah hanya bgnatung pada mesinuntuk trus bnafas. wayar memenuhi sluruh tubuh abah,lbih truk dr sblum ini. hingga ke kaki ada wayar. Dan sebak hatiku melihat abah mlawan dan cuba mncabut semua wayar yg ada dibadannya, meski pun kaki dan tgn abah dah diikat. Masa melawat tgh hari, semua saudara mara dan kwn skerja abah dtg mlawat. hnya kak j yg blm smpai.

17 APRIL 2012

Selesai solat Subuh,aku terus masuk mnjenguk abah, dan abah langsung tidak bgerak, hnya air mata yang mengalir di tepi klopak mata abah yg trtutup. aku mncuba untuk cal 3g akak ku,tp tiada liputan,jadi aku mngambil gmbar. Nurse yg mnjaga abah memarahi aku krana mnyentuh tubuh abah. Katanya tkut dijangkiti kuman. Nonsense!!!! masa waktu lunch tgh hari, aku dapat cal dr maa kat tmpat praktikal yg abah dh nazak. meraung aku disitu,trus ku minta bntuan jiran untuk mnghntarku ke hspital dan mnelefon kak j untuk dibalik sgera. Sewaktu masuk ke bilik ICU, doktor2 n nurse mngrumi abah. Ma meminta aku mmbacakan Yasin dan shbat smasa susahku ada disisi ku jua. Setelah plbagai cara doktor lakukan,akhirnya ia mngalah dan ma meminta aku untuk mngajar abah mngucap. Ya Allah, waktu 2 air mata x bhenti mngalir dr pipi. Pkul 3.15,abah smkin kritikal dan ma suruh aku n adik bradik serta saudara mara yg lain untuk mntak maaf dgn abah n memaafkn sgala kekhilafan abah. Setelah doktor mngesahkn, pkul 3.30petang abah telah kembali ke rahmatullah tnpa mngucapkn ape2 kpd kami skluarga. pkul 7mlm jnazah abah smpai di kg halamannya dan spnjg perjalan aku mngiringi bersama dihujung kpala abah. Sebaik sahaja sampai, sgala urusan pngbumian terus dilakukan kerana itu pesan abah pada ma. Sebelum jnazah dikebunikan. kukucup wajah abah brualng kali, air mata yang bagaikn air pncut ku than jua dr mngalir. 9.45malam jenazah abah selmat dikebumikan dan sebaik shaja kaki ku mlngkah mningglkan pkuburan abah, kak J smpai. Kasihan kak J sbb xsempat bertemu abah buat kali trakhir. Malam 2 mlm yang amat memilukan.

17 April 2012....Satu tarikh yang tidak akan aku lupakan sampai bila-bila. Tarikh yang membuatkan aku menjadi seorang anak yatim. Inginku khabarkan pada satu dunia kenyataan itu hanya mimpi semata-mata. Sungguh, aku belum bersedia kehilangan abah. Aku terlalu sayangkan abah. Belum sempat aku membalas segala jasanya. Dia lah lelaki yang paling 'cool' aku temui. Dia tidak pernah menjerit memarahiku. Dia tidak pernah memukulku. Dia telah mendidik aku dengan baik. YA RABB, kau tempatkn lah abah di kalangan orang yang beriman,ampunkan segala dosanya dan jauhkanlah dari azab siksa kubur. 

Al - Fatihah.

 
 







No comments:

Post a Comment