ASSALAMUALAIKUM AND SALAM TAARUF FROM JEJAK NUR HAWA BLOG.....SYUKRAN JAZILAN 4 VISITING.....HOPE U CAN GET SOME KNOWLEDGE.....DON'T FORGET TO LEAVE UR FINGERPRINT HERE..... ^_^

Penjejak Berpesan

Saturday, 15 December 2012

Permulaan Yang Segar Semster Akhir




wassup2...
lamenya dah x berblogger..(wah,mcm laa sebelum nie rajin sangat)...insyaAllah, lepas nie rajin la admin menari-nari atas keyboard nie memandangkan semester akhir nie admin akan jadi orang yang sasau disebabkan banyak urusan yang nak kena settle sebelum abis tamat semester..wah,nervous kot nak hadapi hari2 semester akhir nie..

"HasbunaAllahu Wani'mal Wakeel"








walau ape masalah yg mendatang harus ketempuhi jua..kerana Allah tidak menimpakan ujian pada hambanNya melebihi kemampuan hambaNya menagung..
Semester ini admin kena sungguh2 sbb kalau still lagi main2..xblh smbung degree laa..harapan bangsa 2..huhuu..insyaAllah akan admin lakukan yang terbaik..




Sunday, 5 August 2012

Kau Pergi Tapi Tetap Dihati



KAU PERGI TAPI KAU TETAP DIHATI



15 april 2012

Selesai aku menunaikan solat Subuh, abah mnyuruhku untuk bersiap kerana dia akan mnghantarku ke tmpat praktikal. Perjalanan selama satu jam itu hanya ditemani coleteh dj radio. masing-masing membisu. Sesampai sahaja di rumah sewa, abah bertanya "adik,nak suruh abah tunggu ke?".  Soalan yang pelik,apa maksud abah..nak tunggu pergi mn. "abah nak masuk rehat dulu ke,marilah masuk tido dulu dalam rumah".jawab aku kerana kiraku abah kepenatan."xpealah, abah g dulu"jawab abah. setelah bsalam dgn ma dan abah. abah terus memandu pulang ke rumah tnpa lambaian, tnpa senyuman sperti biasa. Anggapanku mngkin abah penat. Tengah hari waktu lunch aku dapat col dari akak ku mngatakan ma n abah otw ke hspital naik ambulans. Hatiku xtenang, terus aku bsiap ala kadar dan mnunggu bas untuk ke hspital. Setelah sampai ke tempat emergency, aku terus masuk untuk mlihat abah, dan betul jangkaanku, wayar memenuhi badan abah. Abah dah xsedarkan diri. Masuk Isyak, abah dipindahkan ke wad ICU Teratai. Abah masih belum sedarkan diri. Pkul 2 pagi pihak hspital mmanggil waris GHAZALI B MUSTAFA. Ya ALLAH, masa 2 aku takut sgt bnda bruk trjadi. Doktor meminta kbnaran dari ma untuk buat hmodlisis.

16 April 2012

Pagi 2 abg d,abg e dan kak i smpai. setelah siap menunaikan solat subuh,kami semua masuk melihat abah, dan abah masih tidak berkata wlau sepatah, apatah lg membuka mata. doktor tlh mmberi ubat tido kpd abah krana satu wayar sbsar wayar paip air dimasukkan ke dlm mulut abah. wayar itu mngantikan penafasan. abah hanya bgnatung pada mesinuntuk trus bnafas. wayar memenuhi sluruh tubuh abah,lbih truk dr sblum ini. hingga ke kaki ada wayar. Dan sebak hatiku melihat abah mlawan dan cuba mncabut semua wayar yg ada dibadannya, meski pun kaki dan tgn abah dah diikat. Masa melawat tgh hari, semua saudara mara dan kwn skerja abah dtg mlawat. hnya kak j yg blm smpai.

17 APRIL 2012

Selesai solat Subuh,aku terus masuk mnjenguk abah, dan abah langsung tidak bgerak, hnya air mata yang mengalir di tepi klopak mata abah yg trtutup. aku mncuba untuk cal 3g akak ku,tp tiada liputan,jadi aku mngambil gmbar. Nurse yg mnjaga abah memarahi aku krana mnyentuh tubuh abah. Katanya tkut dijangkiti kuman. Nonsense!!!! masa waktu lunch tgh hari, aku dapat cal dr maa kat tmpat praktikal yg abah dh nazak. meraung aku disitu,trus ku minta bntuan jiran untuk mnghntarku ke hspital dan mnelefon kak j untuk dibalik sgera. Sewaktu masuk ke bilik ICU, doktor2 n nurse mngrumi abah. Ma meminta aku mmbacakan Yasin dan shbat smasa susahku ada disisi ku jua. Setelah plbagai cara doktor lakukan,akhirnya ia mngalah dan ma meminta aku untuk mngajar abah mngucap. Ya Allah, waktu 2 air mata x bhenti mngalir dr pipi. Pkul 3.15,abah smkin kritikal dan ma suruh aku n adik bradik serta saudara mara yg lain untuk mntak maaf dgn abah n memaafkn sgala kekhilafan abah. Setelah doktor mngesahkn, pkul 3.30petang abah telah kembali ke rahmatullah tnpa mngucapkn ape2 kpd kami skluarga. pkul 7mlm jnazah abah smpai di kg halamannya dan spnjg perjalan aku mngiringi bersama dihujung kpala abah. Sebaik sahaja sampai, sgala urusan pngbumian terus dilakukan kerana itu pesan abah pada ma. Sebelum jnazah dikebunikan. kukucup wajah abah brualng kali, air mata yang bagaikn air pncut ku than jua dr mngalir. 9.45malam jenazah abah selmat dikebumikan dan sebaik shaja kaki ku mlngkah mningglkan pkuburan abah, kak J smpai. Kasihan kak J sbb xsempat bertemu abah buat kali trakhir. Malam 2 mlm yang amat memilukan.

17 April 2012....Satu tarikh yang tidak akan aku lupakan sampai bila-bila. Tarikh yang membuatkan aku menjadi seorang anak yatim. Inginku khabarkan pada satu dunia kenyataan itu hanya mimpi semata-mata. Sungguh, aku belum bersedia kehilangan abah. Aku terlalu sayangkan abah. Belum sempat aku membalas segala jasanya. Dia lah lelaki yang paling 'cool' aku temui. Dia tidak pernah menjerit memarahiku. Dia tidak pernah memukulku. Dia telah mendidik aku dengan baik. YA RABB, kau tempatkn lah abah di kalangan orang yang beriman,ampunkan segala dosanya dan jauhkanlah dari azab siksa kubur. 

Al - Fatihah.

 
 







Wednesday, 9 May 2012

Aku Kehilangan






AKU KEHILANGAN




Wow dan wow…sangat mngejutkan..berita yang menjerut rasa hatiku sendiri..mlm ini chuwahei mnceritakn bahawa dia skrg sdg bkwn rapat dengan seorang classmate dy..nmanya izzati..nice name..n semestinya smanis orang dan pragainya..bukan itu shaja yg pling mngejutkn aku..hampir saban hari mereka akn skype bersama.. Ya Allah sungguh benar bahana internet sungguh dashyt..semoga tuhan mlindungi hatinya daripada trus hanyut..lyak ke aku mndoaknnya seolah dy mlakukn dosa besar sdngkn aku sndiri yg prnah mnjerumuskn dy kea rah pkara yg dilarang Allah..tapi xsalah juga mndoakn kesejhteraan orng lain..hnya Allah yg mmpu mngadili sgalanya…hmmm,aku jelez??tipu kalu ckap aku xjelez..msakn x jelez..dgn aku dy xpnh pn nk skype..tp knapa dengan pmpuan itu saban hari..katanya kwn biasa..mngkin pd dy kwn biasa..tp xmungkin pd izzati..jika benar izzati adlh jdohnya dan aku akn undur diri..wlau mcmn siksanya, sedihnya dan pilunya hidup aku slpas ini..aku xkan skali-kali mncari dia…sbb aku tahu smua ujian yg Allah turunkn tdk mlebihi daya untuk aku mnggungnya..hnya masa yg akn memulihkn sgala keadaan dan merubah sgalnya..masa yg xkn kmbali dan berpatah wlau sesaat..adakah mlm ini pngakhiran kisah aku dan dia..sdngkan beberapa hari lpas baru aku meminta tempoh stahun untuk aku memujuk hatiku mncinta dia seadanya..sumpah,dia lelaki yg terbaik prnah aku knali..tapi aku pn xfaham..kenapa hati aku terlalu sukar untuk mencintai dia..tapi aku suka bersama dia..terasa dihargai,dilindungi,disayangi,di beri spnuh perhatian  trutama klau aku dlm kesusahan..orng ptama yg aku cari bila aku kesusahan adalh dia..mungkin tdak lg slpas ini..mngkin aku perlu bdikari spertiman bdikari seorng ank yg tlh kehilngan abahnya..mngkin tiada lg tmpat aku bgantung n mngadu sglanya..sgalanya mngkin berakhir disini…aku doakn semoga dy bjaya  mnjaga,mencintai, mndidik dan bhagia bersama  jdoh yg tlh kau ciptakn untuknya dengan sebaik-baiknya..aku?? aku yakin dan aku tahu Allah xakan pernah tinggalkn hambanya slagi hambanya tetap sujud dan memeohon ptolonganNya..bln 3 aku khilngan han,bulan 4 aku khilngan abah dan bulan 5 aku khilngan dia…dan siapa seterusnya untk bulan yg seterusnya..aambil lah sesiapa shaja tp jgn kau ambil kluargaku terutama maa ku..hnya dia satu-satunya yg aku ada dlm dunia ini slain Mu Ya Allah..




AKU KEHILANGAN




Wow dan wow…sangat mngejutkan..berita yang menjerut rasa hatiku sendiri..mlm ini chuwahei mnceritakn bahawa dia skrg sdg bkwn rapat dengan seorang classmate dy..nmanya izzati..nice name..n semestinya smanis orang dan pragainya..bukan itu shaja yg pling mngejutkn aku..hampir saban hari mereka akn skype bersama.. Ya Allah sungguh benar bahana internet sungguh dashyt..semoga tuhan mlindungi hatinya daripada trus hanyut..lyak ke aku mndoaknnya seolah dy mlakukn dosa besar sdngkn aku sndiri yg prnah mnjerumuskn dy kea rah pkara yg dilarang Allah..tapi xsalah juga mndoakn kesejhteraan orng lain..hnya Allah yg mmpu mngadili sgalanya…hmmm,aku jelez??tipu kalu ckap aku xjelez..msakn x jelez..dgn aku dy xpnh pn nk skype..tp knapa dengan pmpuan itu saban hari..katanya kwn biasa..mngkin pd dy kwn biasa..tp xmungkin pd izzati..jika benar izzati adlh jdohnya dan aku akn undur diri..wlau mcmn siksanya, sedihnya dan pilunya hidup aku slpas ini..aku xkan skali-kali mncari dia…sbb aku tahu smua ujian yg Allah turunkn tdk mlebihi daya untuk aku mnggungnya..hnya masa yg akn memulihkn sgala keadaan dan merubah sgalnya..masa yg xkn kmbali dan berpatah wlau sesaat..adakah mlm ini pngakhiran kisah aku dan dia..sdngkan beberapa hari lpas baru aku meminta tempoh stahun untuk aku memujuk hatiku mncinta dia seadanya..sumpah,dia lelaki yg terbaik prnah aku knali..tapi aku pn xfaham..kenapa hati aku terlalu sukar untuk mencintai dia..tapi aku suka bersama dia..terasa dihargai,dilindungi,disayangi,di beri spnuh perhatian  trutama klau aku dlm kesusahan..orng ptama yg aku cari bila aku kesusahan adalh dia..mungkin tdak lg slpas ini..mngkin aku perlu bdikari spertiman bdikari seorng ank yg tlh kehilngan abahnya..mngkin tiada lg tmpat aku bgantung n mngadu sglanya..sgalanya mngkin berakhir disini…aku doakn semoga dy bjaya  mnjaga,mencintai, mndidik dan bhagia bersama  jdoh yg tlh kau ciptakn untuknya dengan sebaik-baiknya..aku?? aku yakin dan aku tahu Allah xakan pernah tinggalkn hambanya slagi hambanya tetap sujud dan memeohon ptolonganNya..bln 3 aku khilngan han,bulan 4 aku khilngan abah dan bulan 5 aku khilngan dia…dan siapa seterusnya untk bulan yg seterusnya..aambil lah sesiapa shaja tp jgn kau ambil kluargaku terutama maa ku..hnya dia satu-satunya yg aku ada dlm dunia ini slain Mu Ya Allah..


Tuesday, 10 April 2012

What Can I do




What Can i Do???



Hard to say... but it's pain..i need someone..someone dat always calm me down..but..how?? Aku dah x ada sape2.. Sedihnya bila rasa diri kita keseorangan. Perlu ke aku bersedih atas kenyataan ini?? Kenyataan yang menyatakan aku dah xda sesiapa untuk mendengar semua masalah aku. untuk menemani hari2 aku, untuk menasihati aku dan mengawasi setiap gerak bibirku berkata?? Tapi bukankah ini pilihan aku?? Aku yang melepaskan dia pergi.. Pergi untuk meninggalkan aku sendiri..Hey u, listen.. it's not easy.. it's hard k.. U know what?? Aku dah terima blasan atas perbuatan aku selama nie atas kamu.. i know, i'm worst..n i know, i'm fool.. melemparkan mutiara ke dalam laut  dan mengutip cengkerang2 di tepian pantai itu satu tindakan yang bodoh..!!! How can i explain my feeling right now..............rasanya sgt teruk.. Tapi, hati xblh dipaksa.. Aku xnak hipokrit buat slamanya.. Aku xnak terus mmpermainkan kamu.. what can i do..I'm sorry 4 dat !!! Dia yang aku pilih, arghhhh... i feel so bad.. Rasa nak gila.. Aku rasa cam orang simpanan.. Dia dtg bila dia perlukan aku.. dan dia pergi bila aku x penting.. Aku seolah2 penting untuk mengisi masa lapang dia.. Macamn aku blh pilih insan seperti dia.. Insan yang x pernah serious dgn kata2.. Aku betul2 bermain dengan api... what can i do..Dengan dia aku betul2 rendahkan ego aku.. Aku ikut n buat semua benda mengikut kehendak dia.. Aku ikut semua rentak dia.. bukan aku nk mengungkit, tapi dah bermacam2 bnda aku buat untuk dia n korbankn untuk dia.. tapi dia hargai ke??? Rasanya x !!! Kalau dia betul2 hargai aku sure dia x kan buat aku macam nie.. Menunggu dia setiap malam seperti orang bodoh.. seolah2 macam aku nie xda benda lain nak buat...!!! n u know, dia sendiri mngaku dekat aku yang dia x pernah jaga aku n yang paling mneyedihkan... dia masih belum dapat suaikn diri dia dengan seorang teman.. dia x blh handle life dia yang dipenuhi dengan kwan2 dan hobi dia.. dan aku??? HHAhAaahaa.. belum ada dalam list hidup dia.. Gelak laa puas2..aku tahu aku memang layak untuk digelakkan.. What can i do?? Aku dah buat yang terbaik untuk hubungan ini berjalan lancar..Yup, aku tahu aku bnyak makan hati dengan dia.. dan jujur aku akui, aku jauh lebih selesa dengan kamu..tapi.. what can i do..??? hanya dia lelaki yang sering mmbuat aku ketawa bahagia.. Every night at 10 till 12 pm, aku akan tunggu panggilan dia ataupun msg dr dia.. tapi guess apa yang jadi.. Aku sering dikecewakan.. bila penantian aku sia2, aku rendahkn ego aku untuk cal dia n msg dia..tapi dia sering bz.. bukan bz dengan study..tapi dengan kawan2.. pedih sgt hati aku.. but i always to b coo.. aku x pernah desak dia untuk berada di sisi aku.. mungkin sebab aku takut kehilangan dia atau mungkin juga sebab aku takut aku akan berhenti mendengar kata hati dan membenci apa yang tersimpan di dalam hati iaitu cinta....... CINTA??? ohhhh, itu x mungkin.. cinta aku hnya untuk yang halal pada aku..adakah dia??? Betul ke yang dia sayang aku seperti yang selalu dia sebutkan?? Kalau kami dijodohkan, adakah aku akan bahagia?? Bahagiakah aku berada dengan orang yang hnya berada di sisi aku saat aku bhagia n dalam mood yang baik.. 




U know me better than i know who i am right??? Dulu bila aku xda mood, aku dapat rasakn yang kamu berusaha buat aku cheer.. tapi dia just try untk skali dua n bila dah bosan, dia lepaskn aku untuk calm down sendiri...what can i do..every night, i sleep with my tears.. what can i do?? Kamu dah xda disini untuk menyapu air mata di pipi.. untuk menjadi tempat aku sandarkan kepala bila aku sedih.. kamu xda..what can i do.. aku kehilangan semuanya untuk meraih cinta dia n menghrap dia berubah menjadi baik seperti kamu.. tapi harapan 2 kian pudar.. what can i do now?? hmm.. i'm sorry.. membandingkan kamu berdua satu kesalahan besar tapi.. what can i do if u always nice to me.. i will remember dat farewell.. our last farewell..thanx to b nice to me n doakan yang terbaik buat aku n doakan I KNOW WHAT I CAN DO.. untuk teruskan perjuangan mengejar benda yang x pasti atau melepaskn ia pergi bersama hati yang terkunci buat selamanya.. WHAT CAN I DO???





Monday, 2 April 2012




Tabarruj


          Apa khabar semua pelayar internet.. semoga kalian semua sentiasa dilindungi dgn rahmat Allah S.W.T.  Hari ini penjejak nak share dengan kalian semua mengenai satu topik yg tidak asing lagi dengan wanita terutamanya.. TABARRUJ.. Apa benda maksud dia ehh?? Pada yang dh tahu, alhamdulillah.. Pada yang belum,meh sini penjejak terangkan secara ringkas mengenai tabarruj atau pkataan seertinya BERSOLEK

          Tabarruj ialah mendedahkan kecantikan rupa paras, samada kecantikan itu di bahgian muka atau di anggota-anggota badan. Tabarruj merupakan solekan yang berlebih-lebihan. Lebih kepada ingin menarik perhatian masyarakat. Sedia kita maklum wanita adalah fitnah utama di dunia. Bagi mnjaga masyrakat dr hebatnya kesan pendedahan aurat tersebut, dan di smping mnjaga khormatan wanita dari sebarang pncerobohan, maka dgn demikian Allah mlarang setiap wanita yg berakal dan akil baligh dari bermake-up (tabarruj). Allah ada berfirman di dalam (Surah An-Nur ayat 31) yang bermaksud :
       
"Katakanlah kpd wanita yg beriman : Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya , dan janganlh mereka menampakkn perhiasanya, kecuali yg biasa nmpak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlh menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka, atau putera2 mereka, atau putera2 suami mereka, atau saudara2 mereka, putera2 saudara lelaki mereka , atau putera2 saudara perempuan mereka, atau wanita2 islam, atau budak2 yg mereka miliki, atau playan2 lelaki yg tdk mmpunyai keinginan trhadap wanita, atau ank2 yg blum mngerti aurat wanita. Dan janganlah mereka menghentakkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yg mereka sembunyikan. Dan bertaubatlh kamu sekalian kpd Allah."




          Jelaskan duhai wanita yg disayangi Allah sekalian.. cukup melalui satu ayat. Pengertian perhiasan bukanlah tertentu pd alat2 solek atau fesyen2 pkaian sahaja, mlahan perhiasan yg plg istimewa adalh yg tletak pd tubuh wanita itu sendiri. Andai kecantikkan itu didedahkn kpd org, maka ia tergolong dlm tabarruj juga.

Tradisi Make- Up
          Sedar atau tidak, dlm dunia yg serba maju skrg.. make-up dgn wanita tdk dpt dipisahkn malah mnjadi satu tradisi, kebiasaan dan akhirnya bertukar dr satu keinginan mnjadi stu kperluan. Lantas, bribu-ribu pereka..beratus2 testimoni mmbuat / mencipta fesyen terkini dan jenis solekan yg perlbagai. Mereka beranggapan bahawa bermake-up tdk akan menjatuhkan imej dan moral seseorang jauh sekali membangkitakan keinginan setiap mata memandang. 
          Pemikiran dan dakwaan sbgini sdh jauh mnyimpang dr syariat islam yg sebenar. Adakah syahwat seseorang itu terbatas..?? Sekiranya terbatas, nescaya pada hari ini,tdk akn berlaku kjadin cabul,rogol, perkosa dan seangkatan dengannya.

Amaran Allah
          Amaran Allah tlh diturunkn dlm firmanya yang bermaksud :
" Janganlah kamu semua menghampiri perbuatan zina.." (Surah Al-Israk ayat 32). Apa kaitannya dengan tabarruj..?? Hmm, dlm erti kata yg mudah, mencegah itu lbih baik dari merawat. Rasulullah S.A.W. bersabda :" penglihatan yg bernafsu sdh dianggap perzinaan" . Sabdanya lg :
 "Tiga jenis mata yang tdk disentuh api neraka : mata yang tdk memandang perkara2 yg diharamkn Allah, mata yg berwaspada di dlm perang, mata yg menangis kerana takutkan siksaan Allah.'

Satu Kehinaan
          Sebilangan besar wanita blagak bgaikan bidadari apabila kluar dr rumah. Mereka bermake-up sehabis baik dan memperagakn fesyen yg terkini, tdk kira samada jarang, nipis, ketat n etc untuk kluar ke khalyak ramai. Dengan perbuatan ini, seolah2 mereka berkata, pasti akn ada yg tertarik dgn pnampilanku, @ pasti ada yg terpesona mlihat lenggok badanku. Maha Suci Allah..kalian sedar atau tidak, perasaan sbgitu dihalang oleh Allah untuk tumbuh mnjalar didalm diri kita sbgai wanita solehah. Sedar atau tidak kalian perbuataan sedemikian tak ubah seperti penjual manik di kaki lima. Setiap yg lalu pasti memandang tp tiada siapa yg membeli. Berfikirlah sejenak wahai wanita kesayangan semua. Hinanya berperangai sedemikian. Duhai wanita, andainya pakaianmu x ubah seperti pakaian penari kelab mlm, dimana buktinya keimanan kamu, ketaatan kamu dan keperibadian kamu sbgai wanita solehah. Allah S.W.T. tlh mnciptakn setiap ciptaanNya dgn sebaik2 ciptaan. Justeru itu, mengapa masih ada yg snggup berhabis duit untuk mngubah ciptaan Yang Esa. Adakah kalian tdk bersyukur denganNya..?? Sasterawan Perancis terkenal berkata :" Secantik-cantik seorang gadis ialah gadis yg tdk mnyedari kerupawaanya". Pemuda yg siuman lebih mngerti mn gadis yg asli dan mn gadis yg celup.





Bersolek Adalah Tanda Kekolotan
          Pujangga Arab ada berkata " Otak kolot gemarkan perhiasan".Mental terpelajar tdk berhajat pd sebarang perhiasan. Malahan ilmu di dada sudah ckup mngantikn perhiasan diri mereka. Perasan atau tidak, kalian tdk ubah seperti kanak2. Gemarkan pekaian baru dan moden. Tapi sayangnya, kanak2 tdk mnghabiskn masa berjam2 di hdapan cermin sperti kalian. Kalian seolah2 mnganggap cermin itu sbgai perunding imej kalian. Tidak cukup dgn perunding imej di rumah, kalian bawa juga perunding imej kecil di dalam tas tangan kalian. Apa kalian tidak segan menambah bedak di hadapan khlyak ramai..?? Perbutan sedemikian mnjelaskn bahawa kalian sebenarnya bukanlah wanita yg cantik tp disebabkn muka yg ditempel, bibir yg di oles dan bulu mata yang lentikkn. Malunya perbuatan kalian. Menjatuhkan imej sendiri dlm diam.

Awasi Fahaman Pasif
          Wanita hari ini tdk bnyak bezanya dengan pemuda di luar sana. Malahan lulusan universiti lbih ramai dimonopoli oleh kaum wanita. Namun sayangnya, kalian hanya hebat melakar kembali hasil telahan kalian dari buku2 yg tebal dan dimuntahkan pd beberapa helai kertas. Lantas kalian memperolehi segulung kertas. Tanpa kalian sedari kalian bodoh dlm agama yg kalian anuti. Jujur pd diri, pernahkah kalian mnghabiskn masa untuk mngkaji agama yg kalian anuti sepertimn kalian mentelaah ilmu dunia..?? Pada siapa keutamaan hidup kalian..?? Ingat..!! Nyawa kita hnya pinjaman. Dunia ini sementara. Berhubung dgn itu, muncul bisikan halus syaitan dan menjadi alasan @ fakta wanita kini nertabarruj :
1. bermake-up hanyalah dosa kecil.
2. ianya merupakan simbul ketamadunan.
3. tdk snggup menentang keadaan masyarakat dan suasana sekeliling.
4. faktor utama untk sgera ke jinjng plamin.
5. taat kpd suruhan suami @ tkut suami cari yg lain.
6. unur masih remaja, belum masa untk berjubah.
7. umur sdh tua, tiada tarikan org yg mlihat.
8. muka dan rupa yg cntik, knapa nak sorok.





          Alasan tersebut tdk berasas n hnya mngikut hawa nafsu semata2. Meraka yg trpelajar mmg mmpu untuk berbahas tp semunya berlandaskn emosi @hawa-nafsu. Sikap mereka tidak ubah seprti sikap orang kafir seperti mn firman Allah :
" ...tetapi org2 yg kafir mmbnatah dgn yg batil yg demikian mereka dpt melenyapkn yg hak, dan mereka menganggap ayat-ayatKu dan peringatan trhadap mereka sbgai olokan ". (Surah  Al-Kahfi ayat 56). Pesolek sebenarnya tdk mmpunyai sifat malu dan kolot. Marah atas tuduhan penjejak..?? Cuba kalian berfikir sjenak, pkaian masyrakat di zamn dahulu. Bukan kah mereka berpakaian spruh bogel..?? Kaum wnita mngambil bulu2 bntang dan ukiran kayu untk dijadikn solekan. Sisa2 kaum ini masih terdapat dlm zaman metropolitan kini,mlahan dalam kalangan cerdik pndai. Mana perginya jurang zaman jahilliyah dgn zmn serba maju..?? Akal insan pada zaman skrg mnyatakn dan menerima bahawa apa yg datang dari  Barat semuanya moden dan bertamadun walaupun mereka mngetahui perkara itu bercanggah dgn ajran islam. Jika kalian lbih takut akan dipulaukan rakan2, dikatakan kolot, maka ayat ini amat sesuai buat kalian sematkn dlm diri..
" Katakanlah api neraka jahanam itu lebih panas jika mereka mengetahui ". (Surah At-Taubat ayat 81).
          Pada mereka yg berkiblatkan  Barat, bertuhankn material ingin disarankn disini maksud2 hadis  Rasulullah S.A.W. yg sempat penjejak kumpul bt wanita di luar sana untk renung-renungkn dan kembali ke jalan RedhanNya.
1. Siapa yg cintakn sesuatu bngsa, nescaya dia juga bersama2 mereka di Hari Mahsyar nanti.
2. Siapa yg mengikuti dan menyerupai sesuatu glongan mnusia, beerti mereka trgolong juga.
3.Janganlh kamu hnya menjadi pngikut sperti berkata, "saya memihak kpd golongn ini, jika mereka baik, saya juga tumpang mndapat kbaikan tersebut; jika mereka salah, saya juga bersalah." Jgn bersikap sedemikian. Jika kmu berda di pihak yg benar, jika mereka mlakukn ksalahn, kamu mesti mnjauhi mereka.
4. Masih ada dlm klngan umatku yg berdiri di atas kebenaran. Mereka ini tdk mngkin diperkotak-katikkn olh suasana masa dan keadaan hingga dibangkitkn di akhirat kelak.

Make-up Haram
Firman Allah, “Dan hendaklah kalian tetap di rumah kalian dan janganlah kalian bertabarruj seperti orang-orang jahiliyah yang dahulu”. (Al-Ahzaab ayat 33)

          Allah S.W.T.  menyuruh semua wanita supaya berhijab dan melarang mereka dari mngamalkan pergaulan bebas yg sudah merebak pd hari ini. Di sebalik suruhn dan lrangan tersebut pasti ada hikmah yg tersendiri. Wahai wanita yg tinggi darjatnya, tutupilah auratmu sbgaiman perintah Allah. Janganlah kalian mnggunkan kcantikkn kalian lantas mnyeksa pemuda2 dengan pertunjukkn murahan kalin. Kasihanilah kaum bkn muhrim kalian. Rasulullah S.A.W. bersabda lg, maksudnya:
" Terdapat 2 golongan drpd umatKu yg trdiri dr ahli neraka. Satu golongn, didapati bersama2 mereka itu,tongkat yg sntiasa terhayun laksana ekor lembu,lalu mnusia dipalu dengannya. Golongan yg kedua, terdiri drpd perempuan yg berpakain separuh bogel, pelacur2, berkepala besar dan terkulai2, mereka tdk mngkin masuk ke syurga,baunya juga tdk mngkin mereka rasakn. Masakn mereka dpt merasakan sedengkn jarak antara syurga dan tempat mereka sejauh 500tahun perjalanan". Awasi wanita sekalian, bngkitlah dari dunia yg penuh dengan tipu daya,bngkit dari khdupan yg pnuh sandiwara. Tidakkah tabarruj itu haram. Celakalah sekiranya kecantikkn itu menjadi satu modium untk mendapat dosa. Ayuh wanita perhiasan terindah dunia. Jadikan dirimu wanita solehah, rebutan lelaki2 soleh dan dicemburui bidadari syurga.




kalian juga blh layari http://komuniti.iluvislam.com/topic/26817-tabarruj-bertudung-tapi-seksi/ pemaham yg lbih jelas.

Wednesday, 28 March 2012

Fadhilat Air Sembahyang





FADHILAT AIR SEMBAHYANG


✿• Fadhilat Wuduk •✿


1. Ketika berkumur, berniatlah. " Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini."
Penjelasan : Kita hari-hari bercakap perkara tidak berfaedah.


2. Ketika membasuh muka, berniatlah. "Ya Allah, putihkanlah wajahku di akhirat kelak, janganlah Kau hitamkan mukaku ini."
Penjelasan : Ahli Syurga mukanya putih berseri-seri.

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah. "Ya Allah, berikanlah hisab-hisabku ditangan kananku ini".
Penjelasan : Ahli Syurga diberikan buku amalannya di tangan kanan.

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah. "Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisabku di tangan kiriku ini."
Penjelasan : Ahli neraka diberikan buku amalan mereka di tangan kiri

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah. "Ya Allah, lindungilah aku dari terik matahari di padang Mahsyar dengan ArasyMu."
Penjelasan : Panas di Padang Mahsyar umpama matahari sejengkal di atas kepala.

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah. "Ya Allah ampunilah dosa telingaku ini."
Penjelasan : Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dan lain-lain.

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah. "Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim."
Penjelasan : Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali.

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah. "Ya Allah, bawakanlah aku ke masjid dan surau bukan ke tempat-tempat maksiat."
Penjelasan : Qada' dan Qadar kita di tangan Allah.




Wednesday, 14 March 2012

Zikir Harian


 Zikir Harian




JUMAAT :
YA ALLAH – 1,000 KALI
ALLAH HAMPIR KEPADA KITA, ALLAH BERI KITA SOLAT, ISLAM, RAJIN, SUKA, LAZAT, BERAMAL IBADAH, TIDAK MALU TUTUP AURAT BAGI PEREMPUAN.

SABTU : 
LAA ILAHA ILLA ALLAH – 1,000 KALI,
SENANG HATI, AMAN DAN TENTERAM.

AHAD : 
YA HAYYU YA QAYYUM – 1,000 KALI,
ALLAH HIDUPKAN KITA DAN BERI PELIHARAANNYA.



ISNIN :
LAA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLA HIL ALIYYIL AZIM –
1,000 KALI,
SATU KALIMAT UMPAMA SATU BUKIT UHUD. BANYAK KALI SEBUT HILANGLAH SIFAT MENUNJUK-NUNJUK, KEJI, RIAK, TAKABBUR, SAYANGKAN DUNIA DAN SEBAGAINYA.



SELASA : 
ALLAHUMMA SOLLI ALA MUHAMMADIN ABDIKA WARUSULIKA NABIYYI WA UMMIYYI WA’ALA ALIHI WASOHBIHI WABARIK WASALLIM –
1,000 KALI,
ALLAH AMPUNKAN DOSANYA SATU TAHUN (KALAU NAK PENDEK SELAWAT KE ATAS NABI)
RABU :
ASTAGHFIRULLAH AL’AZZIM AL-LAZI LAA ILA HA ILLA HUWAL HAYYUL QAYYUM – 1,000 KALI, 
SATU KALI SEBUT HILANG SATU TITIK HITAM DALAM HATI KITA. SATU TITIK HITAM ADALAH DARI SATU DOSA, JIKA TIDAK MEMINTA MAAF (MENGHILANGKANNYA) WALAUPUN SEMBAHYANG,KITA AKAN MASUK NERAKA SELAMA MANA TITIK HITAM TERSEBUT BERADA DALAM HATI KITA.


KHAMIS : 
SUBHANALLAHIL AZIMI WABIHAMDIH – 1,000 KALI, 
ALLAH AMPUNKAN DOSA SEBANYAK BUIH DILAUT, DAN SATU KALI SEBUT TUMBUH SATU POHON SYURGA UNTUK KITA DI TAMAN SYURGA.

Wednesday, 7 March 2012

Cara Berkomunikasi





Ayuh Berkomunikasi !!!


1. Jangan potong pembicaraan orang yang berada di hadapan kita(sedang bercakap). Biarkan dia menghabiskan pendapat dan ucapannya terlebih dahulu.

2. Berusaha memberi tumpuan pada apa yang disampaikan oleh pihak lain sebelum menjawab dan berhati-hati sebelum berbicara.

3. Jangan meremeh-remehkn pendapat orang lain. Tunjukkan sikap berminat atau perhatian terhadap apa yg diperkatakan, sekalipun tidak berpuas hati.

4. Sebaik-baik ucapan adalah yang sedikit, tidak panjang dan membosankan. Maka singkatkan ucapan. Jangan berbicara kecuali sesuatu yang berfaedah.





5. Bersopanlah berbicara dengan semua orang.

6. Jauhi pembicaraan tentang pribadi orang lain. Bincangkan pendapat tanpa menyentuh hal sesiapa.






7. Berkasih sayang dan berlemah lembut dalam berbicara dengan orang yang berbincang dengan kita. Janganlah perselisihan faham menghalang kita bersamanya hingga berubah menjadi sikap keras kepadanya. Pendapat kita boleh lebih diterima dengan cara demikian.

8. Pilihlah ungkapan yang paling indah, berwaspada dengan ucapan yang menyakitkan dan daripada tuduhan terhadap niat seseorang

9. Jika kita merasakan bahawa perbincangan itu menjadi mendalam, sementara faedahnya tiada, atau pihak lain mulai berdebat dan bertengkar, maka jauhilah.





Monday, 5 March 2012

Lirik Lagu Najwa Latif-Kosong



Kosong - Najwa Latif




Kau melihat diriku
Seperti sesuatu
Yang mencabar dirimu
Akal dan mindamu
Kau mendustaiku
Kau bilang mereka tak tahu
Siapa diriku
Sedangkan kau juga begitu...

Segala kata cacian
Yang telah engkau berikan
Membuatku rasa...

Kosong...kosong...

Setiap detik diperhatikan
Kau cari cara putar belitkan
Kau jadikan diriku...

Kosong...kosong...

Kini aku bangkit
Membuktikan yang ku tak sakit
Dengan segala perit yang kau berikan
Kini aku pantas berjalan
Bergerak ke hadapan
Dan akan ku buktikan
Siapa diriku yang sebenar....
Oowo..ooowo...

Kosong...kosong...

Segala kata cacian
Yang telah engkau berikan
Membuatku rasa..

Kosong .. kosong ..

Setiap detik diperhatikan
Kau cari cara putar belitkan
Kau jadikan diriku...

Kosong...kosong...
Kini aku bangkit

Membuktikan yang ku tak sakit
Dengan segala perit yang kau berikan

Segala kata cacian
Yang telah engkau berikan
Membuatku rasa...

Kosong...kosong...

Setiap detik diperhatikan

Kau cari cara putar belitkan
Kau jadikan diriku... 

Segala kata cacian
Yang telah engkau berikan
Membuatku rasa... 

Kosong..kosong

Tuesday, 10 January 2012

Murtad Di Malaysia!!!


Murtad @ Malaysia




'Pernah dengar cerita Aisyah Bukhari yang murtad tak lama dulu? Suratkhabar banyak menutup kes ini kononnya untuk menjaga perkauman, tak nak terjadi kacau bilau. Kes Aisyah yang murtad dan banyak kes murtad lain ditutup sedemikian rupa atas alasan bercinta, ikutboyfriend.

Sekiranya kamu seorang Islam yang peka dan sayangkan agama kita Islam, buatlah sesuatu, khabarkan kepada saudara kita yang tak tahu menahu. Ataupun selemah-lemahnya, berdoa agar kita semua serta saudara-saudara kita terselamat daripada fitnah akhir zaman yang paling besar ini.

Ini bukan cerita rekaan tetapi hanya petikan dari ceramah yang didengar dari mulut peguambela kes ini Zulkifli Nordin di Madrasah Hidayah. Murtad dikalangan orang Melayu kini sudah menjadi ancaman kepada kita. Indeks pencemaran akidah mengikut jabatan statistik dan perangkaan Tahun 1989 aje, 4776 orang Melayu mohon tukar nama dari Melayu kepada bukan Melayu atas alasan keluar dari Islam.


Tahun 1997, bila Saari Bustamah mengambil alih jawatan mufti dari Datuk Hashim Yahya, perkara pertama yang disentuh adalah murtad. Menurutnya sehingga Julai 1997, 3,000 orang murtad di KL sahaja. Tahun 1998 saja, 516 orang sudah murtad. Aisyah bukan kes pertama murtad, sebelum ini dah beratus kes timbul tetapi ditutup oleh pihak tertentu.

Setakat kes Aisyah, dah 40 fail murtad dikendalikan oleh saudara kita Zulkifli Nordin. Mengapa kes Aisyah ini kita rasa ralat sangat? Kes ini satu simbol yang tunjukkan pada kita orang Melayu. Sistem pertahanan akidah kita amat rapuh. Akidah kita diserang ditubi dari segala sudut. Yang kita tak nampak dengan menggunakan system perundangan dan kehakiman kita sendiri.

Kes ini boleh dilihat dari 2 sudut.

1.Bagaimana orang macam Aisyah boleh murtad 2. Bagaimana orang kafir laknatullah boleh menggunakan sistem hakiman kita untuk merampas anak orang Islam untuk dimurtadkan?

Apa yang berlaku kepada Haji Bukhari setelah 25 tahun didik anak dengan pengisian Islam yang hebat. Sedang dia mengimamkan sembahyang terawih di masjid tahun 1997 anak dia sedang dimurtadkan dirumah.

Aisyah adalah gadis Melayu biasa yang didedahkan dengan ilmu yang sepatutnya. Dalam keadaan macam tu, dia takkan murtad. Dihantar ke sekolah agama, dia belajar hingga tingkatan 6 atas dan boleh melayakkan diri jadi ustazah kalau dia hendak, dan layak melanjutkan ke peringkat Universiti Al Azhar kalau dia hendak . Dia dibesarkan dalam suasana yang bapanya imam. Datuknya juga imam yang dah berpuluh tahun imam Haji Tahir. Dia juga hafal surah Yasin. Dalam ertikata, tahu ayat apa, surah ke berapa yang dibacanya, ayat apa yang jadi azimat, semua dia tahu. Itu hebatnya Aisyah. Surah Sajadah pun dia hafal ... Masuk ITM dia terlibat dalam gerakan Islam. Dia didedahkan dengan gerakan Islam, dia tahu kelemahan-kelemahan Bible. Dari segi keterampilan, dia budak perempuan Melayu seperti biasa, pakai tudung dengan baju kurung bunga-bunga. Takde apa yang pelik pada dia, duduk di lembah keramat AU5C. Kakak dia pun macam itu juga keterampilannya. Tiap-tiap hari telefon bapanya lapor isu terkini. 2 tahun di KL begitu. Hari terakhir dia telefon 19 Nov 1997,

'Assalamualaikum ayah! Ni Intan (nama manja) cakap. Intan nak bagitahu, Intan dah kristian.'


Bayangkan hati seorang bapa. Kita sendiri heran macamana dia boleh murtad. Aisyah adalah simbol anak Melayu yang telah dididik dengan begitu rupa boleh murtad. Apa yang Haji Bukhari boleh buat? Airmata sahaja modal dia. Masuk TV menangis, keluar radio menangis, pergi forum menangis apa yang dia boleh buat? Semua dokumen mahkamah akan jadi bahan arkib termasuk p ermohonan kafir laknatullah itu minta Aisyah dibebaskan untuk dimurtadkan ..


Butir asal permohonan.. ....


Permohonan ini dibuat oleh Lennet Teoh Hui Leong seorang peguam Cina Kristian. (Read Herbes Corpes bawah bab 36 kanun acara jenayah). Tujuan untuk membebaskan seorang yang didakwa ditahan secara salah. Sebarang permohonan seperti ini perlu bagi sebab mengapa didakwa tahan secara salah. Permohonan dibuat bawah bab 36 atas alasan Article 11 Perlembagaan Persekutuan. Iaitu hak kebebasan beragama. Tiada langsung soal kahwin timbul. Permohonan tu menyatakan, perenggan 6, bertarikh 28 November 1997 di Makamah Tinggi Malaya Kuala Lumpur bahagian jenayah.


Sebab yang dia beri, 'Saya Lennet Teoh Hui Leong telah dilantik oleh Nur Aisyah untuk memberi nasihat kepadanya berkenaan dengan pertukaran agamanya kepada Kristian dan atas arahannya saya telah menyediakan surat sumpah untuk Nur Aisyah menolak dan meninggalkan agama Islam.'

Perenggan 23: 'Saya Lennet Teoh percaya bahawa Nur Aisyah sedang dikurung secara salah oleh keluarganya. Saya percaya tindakan ibubapa, abangnya dan bapa saudaranya telah melanggar hak kebebasan Nur Aisyah menganut agama pilihannya iaitu Kristian Khatolik'.

Kita tak boleh buat apa-apa sebab article 11 Perlembagaan Persekutuan menyatakan mana-mana warganegara Malaysia yang telah cukup umur (18tahun) berhak mutlak menukar gamanya. Itulah perlembagaan kita yang memerdekakan orang Melayu kita tahun 1957. Perlembagaan itulah juga yang menjerut kita sendiri. Adakah anak cucu kita akan selamat dengan perlembagaan itu? Bila berlaku pertembungan antara hukum syara' dengan undang-undang sivil, undang-undang syara' akan terbatal. Maksud agama rasmi kita Islam adalah acara-acara rasmi hendaklah dibuat mengikut cara Islam. Contohnya perlantikan sultan, rasmi parlimen dll. Tak lebih dari itu. Bab kehidupan, politik, ekonomi.... semua tak termasuk.

Article 4 pula menyatakan: 'Mana-mana undang-undang yang bertentangan yang bercanggah dengan perlembagaan ini adalah batal dan tidak sah. Ini termasuklah hukum syara'.


Contoh kes Hartina Haji Kamarudin.

Pada masa ceramah ini dibuat, Haji Kamarudin ada dalam lokap, didakwa mencederakan seorang Hindu kafir laknatullah kerana memurtadkan anaknya.. Anak yang dibela selama 18 tahun dengan begitu susah payah datang ke Rumah dalam keadaan Hindu.

Haji Kamarudian seorang penjual sate di Perak. Beliau lepaskan anaknya selepas 18 tahun ke KL untuk cari kerja. Tak terlintas langsung di kepalanya anaknya akan murtad. Tak sampai 9 bulan, Hartina balik ke restoran bapanya dalam keadaan Hindu dengan nandek kat dahi . Bukan itu saja. Anak yang dimanjakan begitu rupa balik mencabar bapanya, bawa boyfriend dan kawan-kawan boyfriendnya sambil berpeluk-p eluk dalam keadaan dia pun dah Hindu dengan nandek. Haji Kamarudin takek si kafir tu kat tengkuk, menggelupur dia depan kedai tu.


Haji Kamarudin juga dipelupur oleh kawan-kawan si Hindu tu sampai nak pengsan. Adik lelaki Hartina umur 16 tahun turut kena belasah kerana nak menyelamatkan akidah kakaknya depan kedai tempat bapanya meniaga.

Apa Hartina buat masa tu? Hartina papah kekasihnya dan biarkan bapanya menggelupur sendirian. Tak cukup dengan itu, dia pergi ke balai polis buat report bapak dia pukul boyfriend dia. 14 hari Haji Kamarudin dengan adik lelaki Hartina merengkok dalam lokap sebab report anak kesayangannya yang mempertahankan kekasih Hindunya. Tak cukup dengan itu disaman pula bapanya 3 juta. Remuk hati seorang bapa yang diheret ke penjara kerana anak sendiri. Tak cukup lagi, dia telah menghina bapanya dengan menukar nama Hartina Haji Kamarudin kepada Nivasni Rajeswari. Nama Hindu.

Semasa masih terlantar kat hospital (akibat dipukul binatang Hindu laknatullah ), Haji Kamarudin ditangkap polis semula sebab Hindu laknatullah ditembak oleh seorang yang tak dikenali. Jadi, Haji Kamarudin, anaknya dan anak saudaranya kena kurung masuk lokap kerana menjadi suspek utama kes tembakan tersebut. Anak yang ditatang begitu rupa akhirnya menyebabkan dia merana dalam keadaan hina di dalam negara yang negara Islam!! Haji Kamarudin juga dikenakan berbagai tuduhan. Setakat itu saja, 4 tuduhan.

Yusof Qardawi dalam kitabnya menyatakan hendaklah mempertahan akidah hatta dengan nyawa sekalipun. Itu yang Haji Kamarudin buat dalam mempertahankan hukum Allah, dilokap sedemikian rupa.

Lagi satu kes lain saudara baru kita, nama Yusof bin Abdullah , nama asal Hindunya Santana. Ada seorang isteri, namanya apa entah.Ada anak lelaki, nama Sunjay kalau tak silap. Usia 2 tahun masa tu. Ajak isterinya masuk Islam. Abangnya telah lebih 20 tahun masuk Islam. Isterinya kata ?eh!? Yusof bawa anaknya sekali masuk Islam dengan nama Mohamad Syazani bin Yusof. Dia hidup 2 beranak tu selama 2 tahun. Lepas 2 tahun si minaci datang semula dan bawak lari anak ini ke KL dengan boyfriend barunya.Yusof tak tahu apa nak buat, dia minta mahkamah syariah Alor Setar keluarkan perintah penjagaan hak ke atas anaknya.

Mahkamah pun bagi. Dia pun datang ke KL dan ambil balik budak tu. Si emak ni pergi mahkamah tinggi KL mintak hak jaga anak. Mahkamah tinggi bagi pada si minachi ni. Heran sungguh. Bila si minachi ni tak dapat nak ambil balik budak tu, dia pergi report polis. Tahu polis buat apa? Cari Yusof dan tangkap! (padahal Yusof dapat hak penjagaan daripada mahkamah syariah Alor Setar). Yusof masuk lokap 8 hari.

Lepas tu polis ambil balik budak tu kasi pada emaknya. Hari ini, budak tu kembali jadi Hindu. Tak cukup dengan itu, kurang ajarnya si minachi ni, dia minta pulak mahkamah tinggi batalkan perintah jagaan anak yang dikeluarkan oleh makamah Syariah Alor Setar yang diberi pada Yusof.

Dalam kes Suzie Teoh, seorang budak perempuan dari Kelantan umur 16 Tahun telah peluk Islam atas kerelaan sendiri. Bapa dia tak suka, lepas tu saman anak sendiri dan saman Majlis Agama Islam Negeri Kelantan, heret anak dia ke mahkamah persekutuan. Dia mohon pada makamah, agar istiharkan anak dia masuk Islam tak sah.

Masa tu, Tun Salleh Abas yang jadi hakim. Beliau seorang yang alim dan warak. Bila dihadapkan dengan kes Suzie Teoh, menangis Tun Salleh Abas. Terpaksa buat perisytiharan. 'Dibawah Perlembagaan Persekutuan, hak seorang anak tertakluk dibawah jagaan ibubapanya selagi belum cukup 18 tahun. Kalau nak tukar agama, kena minta kebenaran ibu bapanya. Semasa Suzie Teoh masuk Islam, berumur 16 tahun. dia tak sah peluk Islam.' Atas kearifan dan iman Tun Salleh Abas, dia simpan fail tu dalam lacinya selama 2 tahun. 2 tahun kemudian, lepas hari jadi Suzie Teoh yang ke 18 tahun, dia buka balik kes itu dan bagi peluang Suzie isytiharkan agamanya sendiri. Penuh mahkamah nak tahu kes tu; wartawan tempatan, wartawan asing semua nak dengar keputusan. Terketar-ketar budak tu. Baru umur 18 tahun. Sambil menangis, budak tu kata ' Saya yang arif, kekal dalam agama saya, saya masih nak nama Nur Aini.' Maka Tun Salleh Abas pun dengan bangga mengisytiharkan Islamnya sah dengan namanya Nur Aini. Selamat akidah seorang budak. Sebab itu jugalah Tun Salleh Abas kena buang atas 5 tuduhan. Tuduhan kedua atas sebab melengahkan kes seorang budak tanpa sebab selama 2 tahun. Itulah harga yang Tun Salleh Abas terpaksa bayar.


Kes terakhir sekali yang paling teruk, kes saudara Ibrahim, isterinya Siti Solehah dan anak perempuannya usia 5 bulan mati dipancung kerana tidak mahu kembali kepada agama asalnya, Hindu. Pada malam hari Valentine 14 Februari, pada waktu anak Melayu bertukar tukar bunga di Dataran Merdeka. 3 Saudara kita mati dipancung dalam sebuah kontena demi mempertahankan agama.

Peristiwa 13 Mei tercetus apabila seorang budak Melayu dibunuh kerana dia Melayu bukan kerana dia Islam. Dalam sejarah Melayu, tiada lagi orang Melayu dibunuh kerana Islam. Semuanya sebab Melayu. Inilah pertama kali.

Jika kita sorot semula sejarah Islam Yasir, bapa kepada Amar diseret di hadapan. Amar diugut supaya tukar agama. Kalau tidak, bapanya Yasir akan dibunuh. Amar kata,'Allah hu Ahad'.. Terus Yasir kena pancung di padang pasir. Kemudiannya, Sumaiyah ibunya juga disula dari bawah tembus ke jantung. Mampu berkata 'Allah hu Ahad'. Berlari Amar menemui Rasullullah SAW. Dan akhirnya, mengikut sejarah, Amar menjadi seorang mujahid berperang bersama Rasullullah SAW. Itu zaman puak Quraisy kafir laknatullah berkuasa. Rasullullah SAW tiada kuasa lagi pada masa itu.Rasullulah tak boleh buat apa.

Dalam kes kita, bukan sahaja Ibrahim dipancung kepalanya sehingga putus, tak cukup lagi, tangannya juga turut dipotong. Sehinggakan Majlis Agama Islam Selangor terpaksa minta masjid mandikan jenazah saudara-saudara kita yang mati syahid itu. Apalah dosa anak kecil yang berusia 5 bulan itu? Ibrahim dan Siti Solehah bukan calang-calang orang. Ibrahim seorang saintis Pakar Geologi manakala isterinya Siti Solehah, seorang Pakar Botani. Tanda-tanda syahid jelas pada ketiga mayat tersebut. Walaupun 5 hari dalam peti sejuk darah masih memancut keluar pada ketiga-tiga mayat. Bayi yang berusia 5 bulan masih mengalirkan darah hangat seperti baru mati. Peluhterpercik pada dahi mereka. Mereka dikebumikan di kubur Bukit Kiara. Kalau saudara semua tak mengalirkan air mata melihat kubur mereka bertiga terutama bayi yang berusia 5 bulan itu, mesti ada yang tak kena dengan hati kita Hebat mana kita sehingga tak boleh mempertahankan saudara kita sendiri Sedangkan Ibrahim telah melaporkan pada pihak polis dan Majlis agama yang dia diancam untuk dibunuh supaya kembali ke agama asalnya.

Dalam satu hadis yang berbentuk futuristik (masa depan), Rasulullah SAW berpesan 'Bersegeralah kamu melakukan amalan soleh kerana akan datang kepad a umatku di suatu masa, satu fitnah yang begitu besar yang datangnya seperti satu kepingan hitam di malam gelap gelita tak nampak'. Sahabat bertanya 'Apakah fitnah besar itu ya Rasullullah? ' 'Fitnah itu adalah kamu akan lihat umatku di hari itu, di waktu itu,pada masa itu, pagi hari Islam, petang kafir. Petang Islam, pagi kafir balik.' Sahabat bertanya lagi. 'Mengapa begitu ya Rasullullah? ' Rasullullah SAW menjawab, ?Sebab dia jual agamanya dengan nilai dunia'.


Imam Ghazali pernah berkata dalam perkara ini, 'Akan datang fitnah murtad ini dalam keadaan seperti semut hitam di atas batu hitam di malam gelap.' Mana nampak? Kecuali kalau jiwa kita tengok satu perkara dengan cahaya keimanan.

Bagaimana gerakan murtad ini berjalan di Malaysia sehingga kita tak nampak langsung. Gerakan Hindu kita tok sah sebutlah Belum habis cakap, dah ada yang tunggu dengan parang kat luar. Gerakan Yahudi lagilah teruknya. Henry Ford (orang kaya yang buat kereta Ford tu) pernah menulis berkaitan Yahudi tahun 40an atau 30an dulu dalam bukunya 'International Jew' (tak Silap saya).

Unsur Yahudi begitu tebal dalam masyarakat kita tapi kita tak nampak. Paling nyata, rokok yang orang kita hisap tu. Setiap satu batang itu ada saham kepada puak Yahudi. Tak de kilang rokok yang bukan Yahudi punya. Sapa yang hendak berenti merokok, ambil ni sebagai iktibar. Yahudi punya kerja, baru letak bola sebijik, 70 ribu Melayu tak sembahyang kat stadium Shah Alam. Belum kira yang kat rumah lagi.

Bab Kristian, lebih terancang, lebih terperinci lagi. Semenjak kalah dalam perang salib terakhir, iaitu dalam pemerintahan King entah apa nama ke 6 yang terakhir. Sebelum dia mati, dia telah berwasiat dan wasiatnya ada ditulis dengan emas di London . Dia berkata: 'Kepada semua pemimpim-pemimpin Kristian, kita hari ini telah melakukan kesilapan besar, kita berperang dengan tentera Islam dengan pedang, bukan berperang dengan akidah yang ada pada mereka. Sebab tu Islam menang walaupun 30 ribu tentera mereka dengan 300 ribu tentera kita, mereka tetap menang sebab mereka (orang Islam) berperang kerana nak mati. Kita perang untuk hidup. Oleh itu, hendaklah kita tukar strategi. Melancarkan peperangan ideologi, fahaman dan budaya keatas orang Islam.'

Wasiatnya berjaya dilaksanakan setelah King tu mati, 1492, kerajaan Islam Andalusia yang paling agung pada masa itu tumbang di tangan Kristian. 1511 kerajaan Islam Melaka tumbang, tak lama lepas tu, tumbang kerajaan Islam Pattani . Tak lama selepas tu, tumbang kerajaan Islam Kedah . Tak lama lepas tu,tumbang kerajaan Islam Mindanao ..Lepas tu kerajaan Islam Acheh ... semuanya satu demi satu..

Macamana benda ni boleh terjadi?

Sebab gerakan Kristian berdasarkan kepada 3G. GOSPEL,GOAL, GLORY . Pertama kitab dia, kedua kekayaan kita, ketiga menang terhadap Islam. Kalau kita tengok sejarah, Alfonso De Albuqueque bukan datang ke Tanah Melayu bawa tukang masak sebab nak rempah kari kita. Dia bukan makan kari, di a datang bawa mubaligh Kristian Francis Xavier (kalau saya tak silap eja), sebab nak sebarkan ajaran Kristian.

Bagaimana cara dia sebarkan Kristian nih?

Orang kita panggil, gerakan halus.Dia panggil semua mubaligh Kristian yang nak datang ke Asia ni. Dia guna kaedah 'garam dan ragi'. Garam sebagai perasa, ragi untuk penapaian. Contohnya ubi kayu. Waktu siang asalnya ubi kayu kita letak ragi, esoknya masih lagi bentuk ubi kayu tapi sebenarnya tapai. maksudnya, dia kekalkan orang Melayu dengan identiti Islam. Hakikatnya kehidupan kita bukan cara Islam lagi . Cara inilah yang Rasulullah SAW kata macam kepingan hitam di malam gelita. Inilah yang Imam Ghazali kata macam semut hitam atas batu hitam di malam gelita tu.

Pertama, melalui sistem pendidikan. Di Malaysia, macam-macam sekolah dengan nama mubaligh Kristian. Convent itu, Saint ini. Menurut satu petikan seorang mubaligh Kristian pada masa itu yang ditulis semula oleh George Peters dalam sebuah buku tahun 40an. Kepada mubaligh-mubaligh Kristian yang nak datang ke negara kita, berkaitan pendekatan garam dan ragi'. Pendekatan seperti ini tidak memerlukan seorang Muslim Melayu berkenaan meninggalkan system kemasyarakatan yang dituntut oleh agamanya. Sebaliknya orang tersebut hendaklah digalakkan terus tinggal dalam masyarakatnya. Justeru itu, ragi tetap ujud dalam keutuhannya. Dia akan menjadi bagaikan sebuah lampu (Kristian) yang diletakkan dalam gelap. Penyebaran agama Kristian nanti akan terserlah dalam sifat kerohanian, bukannya organisasi. Dirasa kesegarannya, bukan bersikap kalam. Dinamik dan etikal, bukan bersifat formalistik.

Pendekatan begini telah memperlihatkan kebaikannya. Lantaran ia tidak menganjurkan ahli Melayu tadi menjadi ahli baru Kristian yang formal, menyendiri terpisah dari masyarakatnya. Sebaliknya ia memberi laluan agar dapat dimasukkan semangat dan ajaran Jesus bagaikan sebutir ragi yang bertindak dengan proses penapaiannya ke atas seluruh masyarakat Melayu seluruhnya.

Ajaran Kristian akan bertindak melahirkan revolusi , justeru itu nanti,dapatlah dikatakan bahawa kita nanti akan memperolehi satu Kristian muslim Melayu tempatan yang mencerminkan Kristian muslim Melayu sejati.. 'Sebenarnya dia ingin. Akan datang suatu masa nanti, orang Melayu sendiri tanpa dipaksa-paksa akan buat revolusi untuk menjadi Kristian. Cara kebajikan pulak... Hari ni sapa tak kenal kelab rotary yang cuci buah pinggang,kelab lion, bulan sabit merah, Saint John's Ambulans, sapa tak kenal palang merah. Mereka masuk dengan cara menghidupkan sekularisme. Sekularisma adalah satu cara mengasingkan agama daripada kehidupan. Itulah kita hari ni mengasingkan Islam daripada kehidupan dunia. Cara lain adalah dengan menghidupkan maksiat. Kita kena ambil tindakan samada dengan tangan, dengan mulut, atau paling lemah sekali, dengan hati.

Bangun malam buat sembahyang hajat agar kita semua diselamatkan dari fitnah besar ini. Paling kurang pun, fowardkan email ni kepada saudara kita yang lain yang tak tahu menahu tu. Kita kena peka. Ini semua tanggung jawab kita semua.

Akhir sekali, email ini tiada kena mengena dengan ceramah nak berkempen politik atau apa saja. Sekadar meniupkan semangat perjuangan dalam diri kita yang mengaku Islam ini. Ni lah masanya kita bangkit pertahankan agama Islam sebelum terlambat.

Di harap rahmat Allah dan doa-doa para waliullah dapat melindungi kita sehingga kita kembali ke sisi-Nya. Sementara itu, berhati-hatilah dalam apa jua yang kita lakukan dan sentiasa beringat kepada Allah.



Ya ALLAH, gantikanlah kepedihan ini dengan kesenangan, jadikan kesedihan itu awal kebahagian. Wahai Rabb, tuangkan dalam jiwa yang bergolak ini kedamaian... Wahai Rabb, tunjukanlah pandangan yang kebingungan ini kepada cahaya-MU, bimbinglah sesatnya perjalanan ini ke arah jalan-MU mnuju hidayah-MU!♥♥





ref : Afrida Mohd Shobri