ASSALAMUALAIKUM AND SALAM TAARUF FROM JEJAK NUR HAWA BLOG.....SYUKRAN JAZILAN 4 VISITING.....HOPE U CAN GET SOME KNOWLEDGE.....DON'T FORGET TO LEAVE UR FINGERPRINT HERE..... ^_^

Penjejak Berpesan

Monday 2 April 2012




Tabarruj


          Apa khabar semua pelayar internet.. semoga kalian semua sentiasa dilindungi dgn rahmat Allah S.W.T.  Hari ini penjejak nak share dengan kalian semua mengenai satu topik yg tidak asing lagi dengan wanita terutamanya.. TABARRUJ.. Apa benda maksud dia ehh?? Pada yang dh tahu, alhamdulillah.. Pada yang belum,meh sini penjejak terangkan secara ringkas mengenai tabarruj atau pkataan seertinya BERSOLEK

          Tabarruj ialah mendedahkan kecantikan rupa paras, samada kecantikan itu di bahgian muka atau di anggota-anggota badan. Tabarruj merupakan solekan yang berlebih-lebihan. Lebih kepada ingin menarik perhatian masyarakat. Sedia kita maklum wanita adalah fitnah utama di dunia. Bagi mnjaga masyrakat dr hebatnya kesan pendedahan aurat tersebut, dan di smping mnjaga khormatan wanita dari sebarang pncerobohan, maka dgn demikian Allah mlarang setiap wanita yg berakal dan akil baligh dari bermake-up (tabarruj). Allah ada berfirman di dalam (Surah An-Nur ayat 31) yang bermaksud :
       
"Katakanlah kpd wanita yg beriman : Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya , dan janganlh mereka menampakkn perhiasanya, kecuali yg biasa nmpak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlh menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka, atau putera2 mereka, atau putera2 suami mereka, atau saudara2 mereka, putera2 saudara lelaki mereka , atau putera2 saudara perempuan mereka, atau wanita2 islam, atau budak2 yg mereka miliki, atau playan2 lelaki yg tdk mmpunyai keinginan trhadap wanita, atau ank2 yg blum mngerti aurat wanita. Dan janganlah mereka menghentakkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yg mereka sembunyikan. Dan bertaubatlh kamu sekalian kpd Allah."




          Jelaskan duhai wanita yg disayangi Allah sekalian.. cukup melalui satu ayat. Pengertian perhiasan bukanlah tertentu pd alat2 solek atau fesyen2 pkaian sahaja, mlahan perhiasan yg plg istimewa adalh yg tletak pd tubuh wanita itu sendiri. Andai kecantikkan itu didedahkn kpd org, maka ia tergolong dlm tabarruj juga.

Tradisi Make- Up
          Sedar atau tidak, dlm dunia yg serba maju skrg.. make-up dgn wanita tdk dpt dipisahkn malah mnjadi satu tradisi, kebiasaan dan akhirnya bertukar dr satu keinginan mnjadi stu kperluan. Lantas, bribu-ribu pereka..beratus2 testimoni mmbuat / mencipta fesyen terkini dan jenis solekan yg perlbagai. Mereka beranggapan bahawa bermake-up tdk akan menjatuhkan imej dan moral seseorang jauh sekali membangkitakan keinginan setiap mata memandang. 
          Pemikiran dan dakwaan sbgini sdh jauh mnyimpang dr syariat islam yg sebenar. Adakah syahwat seseorang itu terbatas..?? Sekiranya terbatas, nescaya pada hari ini,tdk akn berlaku kjadin cabul,rogol, perkosa dan seangkatan dengannya.

Amaran Allah
          Amaran Allah tlh diturunkn dlm firmanya yang bermaksud :
" Janganlah kamu semua menghampiri perbuatan zina.." (Surah Al-Israk ayat 32). Apa kaitannya dengan tabarruj..?? Hmm, dlm erti kata yg mudah, mencegah itu lbih baik dari merawat. Rasulullah S.A.W. bersabda :" penglihatan yg bernafsu sdh dianggap perzinaan" . Sabdanya lg :
 "Tiga jenis mata yang tdk disentuh api neraka : mata yang tdk memandang perkara2 yg diharamkn Allah, mata yg berwaspada di dlm perang, mata yg menangis kerana takutkan siksaan Allah.'

Satu Kehinaan
          Sebilangan besar wanita blagak bgaikan bidadari apabila kluar dr rumah. Mereka bermake-up sehabis baik dan memperagakn fesyen yg terkini, tdk kira samada jarang, nipis, ketat n etc untuk kluar ke khalyak ramai. Dengan perbuatan ini, seolah2 mereka berkata, pasti akn ada yg tertarik dgn pnampilanku, @ pasti ada yg terpesona mlihat lenggok badanku. Maha Suci Allah..kalian sedar atau tidak, perasaan sbgitu dihalang oleh Allah untuk tumbuh mnjalar didalm diri kita sbgai wanita solehah. Sedar atau tidak kalian perbuataan sedemikian tak ubah seperti penjual manik di kaki lima. Setiap yg lalu pasti memandang tp tiada siapa yg membeli. Berfikirlah sejenak wahai wanita kesayangan semua. Hinanya berperangai sedemikian. Duhai wanita, andainya pakaianmu x ubah seperti pakaian penari kelab mlm, dimana buktinya keimanan kamu, ketaatan kamu dan keperibadian kamu sbgai wanita solehah. Allah S.W.T. tlh mnciptakn setiap ciptaanNya dgn sebaik2 ciptaan. Justeru itu, mengapa masih ada yg snggup berhabis duit untuk mngubah ciptaan Yang Esa. Adakah kalian tdk bersyukur denganNya..?? Sasterawan Perancis terkenal berkata :" Secantik-cantik seorang gadis ialah gadis yg tdk mnyedari kerupawaanya". Pemuda yg siuman lebih mngerti mn gadis yg asli dan mn gadis yg celup.





Bersolek Adalah Tanda Kekolotan
          Pujangga Arab ada berkata " Otak kolot gemarkan perhiasan".Mental terpelajar tdk berhajat pd sebarang perhiasan. Malahan ilmu di dada sudah ckup mngantikn perhiasan diri mereka. Perasan atau tidak, kalian tdk ubah seperti kanak2. Gemarkan pekaian baru dan moden. Tapi sayangnya, kanak2 tdk mnghabiskn masa berjam2 di hdapan cermin sperti kalian. Kalian seolah2 mnganggap cermin itu sbgai perunding imej kalian. Tidak cukup dgn perunding imej di rumah, kalian bawa juga perunding imej kecil di dalam tas tangan kalian. Apa kalian tidak segan menambah bedak di hadapan khlyak ramai..?? Perbutan sedemikian mnjelaskn bahawa kalian sebenarnya bukanlah wanita yg cantik tp disebabkn muka yg ditempel, bibir yg di oles dan bulu mata yang lentikkn. Malunya perbuatan kalian. Menjatuhkan imej sendiri dlm diam.

Awasi Fahaman Pasif
          Wanita hari ini tdk bnyak bezanya dengan pemuda di luar sana. Malahan lulusan universiti lbih ramai dimonopoli oleh kaum wanita. Namun sayangnya, kalian hanya hebat melakar kembali hasil telahan kalian dari buku2 yg tebal dan dimuntahkan pd beberapa helai kertas. Lantas kalian memperolehi segulung kertas. Tanpa kalian sedari kalian bodoh dlm agama yg kalian anuti. Jujur pd diri, pernahkah kalian mnghabiskn masa untuk mngkaji agama yg kalian anuti sepertimn kalian mentelaah ilmu dunia..?? Pada siapa keutamaan hidup kalian..?? Ingat..!! Nyawa kita hnya pinjaman. Dunia ini sementara. Berhubung dgn itu, muncul bisikan halus syaitan dan menjadi alasan @ fakta wanita kini nertabarruj :
1. bermake-up hanyalah dosa kecil.
2. ianya merupakan simbul ketamadunan.
3. tdk snggup menentang keadaan masyarakat dan suasana sekeliling.
4. faktor utama untk sgera ke jinjng plamin.
5. taat kpd suruhan suami @ tkut suami cari yg lain.
6. unur masih remaja, belum masa untk berjubah.
7. umur sdh tua, tiada tarikan org yg mlihat.
8. muka dan rupa yg cntik, knapa nak sorok.





          Alasan tersebut tdk berasas n hnya mngikut hawa nafsu semata2. Meraka yg trpelajar mmg mmpu untuk berbahas tp semunya berlandaskn emosi @hawa-nafsu. Sikap mereka tidak ubah seprti sikap orang kafir seperti mn firman Allah :
" ...tetapi org2 yg kafir mmbnatah dgn yg batil yg demikian mereka dpt melenyapkn yg hak, dan mereka menganggap ayat-ayatKu dan peringatan trhadap mereka sbgai olokan ". (Surah  Al-Kahfi ayat 56). Pesolek sebenarnya tdk mmpunyai sifat malu dan kolot. Marah atas tuduhan penjejak..?? Cuba kalian berfikir sjenak, pkaian masyrakat di zamn dahulu. Bukan kah mereka berpakaian spruh bogel..?? Kaum wnita mngambil bulu2 bntang dan ukiran kayu untk dijadikn solekan. Sisa2 kaum ini masih terdapat dlm zaman metropolitan kini,mlahan dalam kalangan cerdik pndai. Mana perginya jurang zaman jahilliyah dgn zmn serba maju..?? Akal insan pada zaman skrg mnyatakn dan menerima bahawa apa yg datang dari  Barat semuanya moden dan bertamadun walaupun mereka mngetahui perkara itu bercanggah dgn ajran islam. Jika kalian lbih takut akan dipulaukan rakan2, dikatakan kolot, maka ayat ini amat sesuai buat kalian sematkn dlm diri..
" Katakanlah api neraka jahanam itu lebih panas jika mereka mengetahui ". (Surah At-Taubat ayat 81).
          Pada mereka yg berkiblatkan  Barat, bertuhankn material ingin disarankn disini maksud2 hadis  Rasulullah S.A.W. yg sempat penjejak kumpul bt wanita di luar sana untk renung-renungkn dan kembali ke jalan RedhanNya.
1. Siapa yg cintakn sesuatu bngsa, nescaya dia juga bersama2 mereka di Hari Mahsyar nanti.
2. Siapa yg mengikuti dan menyerupai sesuatu glongan mnusia, beerti mereka trgolong juga.
3.Janganlh kamu hnya menjadi pngikut sperti berkata, "saya memihak kpd golongn ini, jika mereka baik, saya juga tumpang mndapat kbaikan tersebut; jika mereka salah, saya juga bersalah." Jgn bersikap sedemikian. Jika kmu berda di pihak yg benar, jika mereka mlakukn ksalahn, kamu mesti mnjauhi mereka.
4. Masih ada dlm klngan umatku yg berdiri di atas kebenaran. Mereka ini tdk mngkin diperkotak-katikkn olh suasana masa dan keadaan hingga dibangkitkn di akhirat kelak.

Make-up Haram
Firman Allah, “Dan hendaklah kalian tetap di rumah kalian dan janganlah kalian bertabarruj seperti orang-orang jahiliyah yang dahulu”. (Al-Ahzaab ayat 33)

          Allah S.W.T.  menyuruh semua wanita supaya berhijab dan melarang mereka dari mngamalkan pergaulan bebas yg sudah merebak pd hari ini. Di sebalik suruhn dan lrangan tersebut pasti ada hikmah yg tersendiri. Wahai wanita yg tinggi darjatnya, tutupilah auratmu sbgaiman perintah Allah. Janganlah kalian mnggunkan kcantikkn kalian lantas mnyeksa pemuda2 dengan pertunjukkn murahan kalin. Kasihanilah kaum bkn muhrim kalian. Rasulullah S.A.W. bersabda lg, maksudnya:
" Terdapat 2 golongan drpd umatKu yg trdiri dr ahli neraka. Satu golongn, didapati bersama2 mereka itu,tongkat yg sntiasa terhayun laksana ekor lembu,lalu mnusia dipalu dengannya. Golongan yg kedua, terdiri drpd perempuan yg berpakain separuh bogel, pelacur2, berkepala besar dan terkulai2, mereka tdk mngkin masuk ke syurga,baunya juga tdk mngkin mereka rasakn. Masakn mereka dpt merasakan sedengkn jarak antara syurga dan tempat mereka sejauh 500tahun perjalanan". Awasi wanita sekalian, bngkitlah dari dunia yg penuh dengan tipu daya,bngkit dari khdupan yg pnuh sandiwara. Tidakkah tabarruj itu haram. Celakalah sekiranya kecantikkn itu menjadi satu modium untk mendapat dosa. Ayuh wanita perhiasan terindah dunia. Jadikan dirimu wanita solehah, rebutan lelaki2 soleh dan dicemburui bidadari syurga.




kalian juga blh layari http://komuniti.iluvislam.com/topic/26817-tabarruj-bertudung-tapi-seksi/ pemaham yg lbih jelas.

No comments:

Post a Comment